Siljan Historielag

En grå søndag morgen i august 2003, starta 25 medlemmer i Historielaget bussturen fra Siljan. Vi kjørte via Ulefoss, Bø og Flatdal til Åmotsdal. Der hadde vi avtalt å møte Svein Vetle Trae ved Åmotsdal kirke. På grunn av at det hadde regna hele natta, og fortsatte å regne litt på formiddagen, hadde Trae åpnet kirka slik at vi kunne sitte tørt og få en orientering om historia i bygda. Vi fikk høre om Åmotsdal i fortid og nåtid, samt om arbeidet til Åmotsdal Sogelag.

Deretter kjørte vi videre til Eva Bull Holtes Museum, beliggende på Sneie Gard. Regnet hadde nå slutta, og vi fikk sol på resten av turen. Vi fikk anledning til å se Eva Bull Holtes malerier, samt omvisning i den gamle stoga på Sneie. En stor takk til omviser Sissel Haugan, og leder i Åmotsdal Sogelag Svein Vetle Trae.

Neste post på programmet var den restaurerte oppgangssaga ved Fundlid-bekken. Her hadde vi håpa på å få med en kjentmann som kunne fortelle om restaureringsprosjektet, men dette lyktes ikke. Vi "forsynte" oss selv, og fant vel ut av hvordan det hele fungerte. Ei slik sag burde vi absolutt hatt i Siljanvassdraget!

Så var det tid for å tilfredsstille de basale behov, og vi fikk en god middag med dessert og kaffe på Austbø Hotell i Rauland.

Siste stopp var Industriarbeidermuseet på Rjukan. Vi kom rett etter stengetid, og fikk en guide helt for oss selv. For mange var det første besøket i dette museet, og mye å se på. Vi fikk også sett filmen om tungtvannssabotørene.

Turen tilbake til Siljan gikk om Gransherad, Jondalen og Kongsberg. Vi var tilbake i Siljan omkring halv ni om kvelden.

Referent: Tore Kvaale

Bilder fra Bussturen til Rauland 2003

Sett fra sagbenken. Opp- og nedgående sagblad står i midten.

Sett fra undersida. Vi ser vasshjulet som driver sagbladet.

Her ser vi vassrenna som leder vatnet ned til vasshjulet. Legg merke til det vertikale drevet som beveger sagbenken!

Tur_EBH0002.jpg (106486 bytes)

• Treff: 3951